Få hjälp med transport av en enstaka möbel inom Sverige
Behöver du hjälp med transport av en möbel? Vi hjälper dig att frakta en enstaka möbel inom hela Sverige.
Kan du vara helt flexibel med dag och tid och boka och betala transporten direkt? I så fall kan du få rabatt.
- Alltid minst två man som hämtar och lämnar. Bärhjälp ingår!
- Vi skyddar din möbel under flytten
- Eventuell mellanlagring ingår
- Transportansvarsförsäkring
- Hämtning och leverans till Stockholm och Uppsala inom 1-3 dagar
- Hämtning och leverans till Örebro, Eskilstuna och Norrköping inom 1-7 dagar
- Hämtning och leverans till Göteborg och Malmö inom 1-7 dagar
- Hämtning och leverans till Umeå och Sundsvall inom 1-14 dagar
Lägg till möbler baserat på mått
I vår offert så ingår att vi emballerar och skyddar dina möbler. Vi har flyttfiltar, kartonger och plastfilm med oss för att kunna skydda dina möbler under transporten. Vid transport av enstaka möbler som är av tyg så ingår att vi plastar in möblerna. Möbler som är av hårda material skyddas med flyttfiltar.
I den offert som du får av oss så ingår inte packning. Mindre föremål måste vara packade i antingen kartonger eller i säckar. Vi rekommenderar att du packar mindre och hårdare föremål i kartonger med skyddspapper runt varje föremål. Mjuka föremål som till exempel kläder lägger du i säckar. När du packar kartonger så se till så att hela utrymmet i kartongen fylls upp så att inte lösa föremål kan rulla omkring. Om du packar böcker så packa bara upp till hälften av kartongen med böcker så att inte kartongerna blir för tunga. Resten av utrymmet fyller du med någonting lätt och skrymmande. Vi har med oss kartonger så vi kan packa lösa föremål men mot en extra kostnad.
Ja, vi är alltid två man som både hämtar och lämnar möblerna så i priset ingår alltid bärhjälp. Fyll i korrekta förutsättningar på respektive adress med avseende på trappor, hiss eller markplan så att offerten blir rätt.
Vanligtvis sker betalningen med kort eller med swish i samband med transporten. För längre transporter inom Sverige så görs betalningen i samband med leveransen.
Ange adress från och till och trappor
Datum och tid
Dag- och tidsbokning för flytt av enstaka möbler. Hur går det till och vilka är villkoren?
För längre transporter av enstaka möbler måste du som kund kunna vara flexibel med både dag och tid för alla hämtningar och avlämningar som sker utanför Stockholm och Uppsala. Detta då vår tjänst för flytt av enstaka möbler baseras på samtransport och för att detta ska kunna vara möjligt måste du kunna vara flexibel med dag och tid. Samtransport innebär att vi kan hålla lägre priser.
Vi kan boka en specifik dag för flytt av enstaka möbler som ska utföras inom Stockholm eller Uppsala eller mellan dessa orter. Det går däremot inte att boka en specifik tid. Vi anger dock alltid tiden dagen innan som ett tidsintervall på 1,5 – 2h som vi håller till 90% av alla transporter. Vi ringer också i förväg när vi är på väg mot destinationen. Du behöver alltså inte vänta på oss en hel dag.
RUT-avdrag
Vi hanterar dina personuppgifter med diskretion.
Ja, du kan använda RUT-avdrag när du byter bostad. Du måste dock uppfylla grundkraven för att RUT-avdrag ska medges. Grundkraven är:
- Att du har en redovisad inkomst i Sverige under det innevarande året som ansökningen om RUT-avdrag görs.
- Du är 18 år
- Du har ett svenskt personnummer
RUT-avdrag kan användas för alla typer av boendeformer som till exempel hyresrätt, bostadsrätt och småhus. Du behöver heller inte vara folkbokförd på någon av adresserna du flyttar från eller till men bostaden måste nyttjas för boende.
Om du köper eller hämtar en möbel från en privatperson eller företag och anlitar en transportfirma för transporten så kan du inte använda RUT-avdrag. För att RUT-avdrag ska medges så måste du flytta din egen möbel som tillhör ditt bohag och det spelar ingen roll att du nu äger möbeln och att du anser att möbeln nu tillhör ditt bohag.
För att flytta enstaka möbler mellan sina boenden medges RUT-avdrag. Du kan använda RUT-avdrag även om du flyttar bara en enstaka möbel.
RUT-avdrag medges för att flytta möbler inom ditt hem och flytten behöver inte ske till någon annan adress. Detta räknas som möblering och är avdragbart för RUT.
För flytt av dina egna möbler till eller från ett förråd för magasinering medges RUT-avdrag. RUT-avdrag medges oavsett om du flyttar en enstaka möbel eller ett helt bohag till ett förråd. Det är kostnaden för transporten eller flytten av möblerna som RUT-avdrag medges. Kostnaden för hyran av förrådet är inte avdragbart för RUT. RUT-avdrag medges både för transporten eller flytten till och från förrådet.
Om du anlitar en flyttfirma som fraktar möblerna till en försäljningsverksamhet som tar emot möblerna för vidare försäljning så kan du använda RUT-avdrag. Det är dock bara 25% av totala kostnaden för transporten som är avdragbart för RUT detta fall.
Om du skänker bort möblerna till en annan privatperson så medges ej RUT-avdrag. Möblerna måste transporteras till en försäljningsverksamhet för att RUT-avdrag ska medges.
Nej, endast privatpersoner kan använda RUT-avdrag. Företag kan inte använda RUT-avdrag. Du som privatperson måste ha en redovisad inkomst under det innevarande året det vill säga under samma år som ansökan om RUT-avdraget görs. Du måste också vara över 18 år och ha ett svenskt personnummer.
Du behöver inte adressändra eller vara skriven på adressen där möblerna ska hämtas eller lämnas för att RUT-avdrag ska medges. Huvudsaken är att du flyttar dina egna möbler som tillhör ditt bohag.
Endast arbetskostnaden är avdragbart för RUT och 50% av arbetskostnaden dras av när du använder RUT-avdrag. Materialkostnaden som till exempel kostnad för lastbil och drivmedel är inte avdragbart för RUT.
Om du uppfyller grundkraven om en redovisad inkomst i Sverige under det innevarande året som ansökan om RUT-avdraget görs, att du är 18 år eller över och att du har ett svenskt personnummer så kan du använda RUT-avdrag om du flyttar utomlands.
Studiemedel som CSN är inte inkomstgrundande och om din enda inkomst är studiemedel så kan du inte använda RUT-avdrag. Om du arbetar vid sidan av dina studier och har en redovisad inkomst under det innevarande året som ansökan om RUT-avdraget görs så kan du däremot använda RUT-avdrag.
Kontaktuppgifter
Behöver du hjälp med transport av en möbel inom Sverige?
Vi utför regelbundna transporter av möbler och bohag inom hela Sverige där vi varje vecka kör mellan större orter som till exempel Göteborg, Malmö, Stockholm och Umeå. Om du till exempel behöver hjälp att frakta en soffa mellan Göteborg och Stockholm där du också behöver bärhjälp på både upphämtnings- av leveransadressen är vi ett perfekt alternativ för dig. Vi både hämtar och levererar möbeln som du vill skicka med två man och vi skyddar din möbel med emballage som flyttfiltar och plastfilm. Formuläret ovan är tänkt för dig som behöver hjälp med transport av endast en enstaka möbel men vi kan självklart också hjälpa dig att flytta flera enstaka möbler och vi flyttar också hela bohag inom hela Sverige.
Ungefärliga upphämtnings- och leveranstider för transport av enstaka möbel inom Sverige
I tabellen nedan kan du se ungefärliga ledtider för att frakta en enstaka möbel inom Sverige. Observera att tiderna är ungefärliga. Vi utgår från Uppsala så att hämta en möbel för frakt ut till landet kan göras inom tre arbetsdagar i Stockholm och Uppsala. En möbel som hämtats ute i landet och som ska levereras till Stockholm eller Uppsala levereras antingen samma dag som den hämtas eller 1-2 arbetsdagar efter att den hämtats.
Flytt från | Flytt till | tid till upphämtning | Tid till leverans efter hämtning |
---|---|---|---|
Stockholm | Göteborg | 1-3 dagar | 1-7 dagar |
Göteborg | Stockholm | 1-7 dagar | 1-3 dagar |
Stockholm | Malmö | 1-3 dagar | 1-7 dagar |
Malmö | Stockholm | 1-7 dagar | 1-3 dagar |
Stockholm | Jönköping | 1-3 dagar | 1-7 dagar |
Jönköping | Stockholm | 1-7 dagar | 1-3 dagar |
Stockholm | Umeå | 1-3 dagar | 1-14 dagar |
Umeå | Stockholm | 1-14 dagar | 1-3 dagar |
Inom vilka orter i Sverige har vi transporter och hur ofta?
Om du väljer att boka och betala direkt och få 15% rabatt från ordinarie pris innebär det att du som kund måste vara flexibel med dag och tid. Efter att du betalat för transporten av möbeln kommer du att bli kontaktad av oss när vi kommer att hämta och lämna möbeln. Kontakten sker via e-post och vi kontaktar dig senast dagen innan som hämtning och avlämning kommer att ske. Tiderna som vi hämtar och lämnar möbeln anges som tidsintervall på 2 timmar. Detta tidsintervall håller vi i 90% av alla transporter men det finns ingen garanti att vi håller detta tidsintervall och om vi inte håller tidsintervallet är det heller inte en anledning att kunna boka om transporten eller få reducerat pris.
Samma villkor som för att flytta en möbel inom Sverige gäller också för flytt av möbler inom Uppsala och Stockholm det vill säga för att du ska kunna få 15% rabatt måste du boka och betala i förväg och också kunna vara flexibel med dag och tid. Vi kommer att kontakta dig via e-post dagen innan som transporten kommer att ske och ange tider för hämtning och avlämning. Tiderna anges som tidsintervall på två timmar som vi i 90% av alla transporter håller. Om vi inte håller tidsintervallet är detta inte en anledning att få reducerat pris eller att få transporten ombokad.
RUT-avdrag för att få hjälp med transport av en möbel?
Om du anlitar oss för att frakta en möbel där möbeln tillhör ditt bohag och att du fraktar möbeln till något av följande alternativ:
- Fritidsboende eller annat boende som du har
- Ditt permanenta boende (till exempel som du fraktar möbeln från ditt fritidsboende eller från ett förråd)
- Förråd där möbeln ska magasineras
kan du använda RUT-avdrag för denna tjänst. Du måste också uppfylla grundkravet om att ha fyllt 18 år, ha svenskt personnummer och ha en redovisad inkomst under det innevarande året.
Du kan inte använda RUT-avdrag om du anlitar oss för att frakta en möbel som du köpt eller fått gratis från någon annan privatperson eller företag.
Vi är försäkrade med transportansvarsförsäkring
Läs mer om vår försäkring och villkor.