Hämtning av möbler - Få pris direkt med vår kalkylator
Behöver du hämtning av möbler och vill veta pris direkt? Använd vår kalkylator. Vi jobbar huvudsakligen i Stockholm och Uppsala men kan hämta möbler inom hela Mälardalen.
Nej, du behöver inte ha packat bohaget. Vi kommer att ösa ner alla lösa föremål i säckar och kartonger. Vi kommer att öka priset med ungefär 10% för att täcka den extra tidsåtgången och extra materialkostnaden.
Nej, du behöver inte sortera någonting förutom elektronik. Vi kan hämta elektronik men den måste vara sorterad från de andra föremålen. Observera att vi inte kan ta farligt avfall och matavfall.
Vi kan hämta allting förutom farligt avfall och matavfall.
Farligt avfall är följande:
- Bekämpningsmedel
- Bilbatterier
- Bränslen och oljor
- Fotokemikalier
- Färg och limrester
- Klorin
- Lysrör, glödlampor och lågenergilampor
- Lösningsmedel, lacknafta, thinner, terpentin, fotogen och aceton
- Nagellack
- Oljeavfall, spillolja från motorer och oljefilter
- Sprayflaskor som innehåller färg eller kemikalier
- Syror och alkalier, saltsyra och kaustiksoda
- Termometrar med kvicksilver
- Tändvätska
- Uppladdningsbara batterier
- Vissa avfettnings- och rengöringsmedel
Förråd och förvaring på hämtningsadressen
RUT-avdrag ges inte för bortforsling av möbler förutom om möblerna skänks till en försäljningsverksamhet där möblerna säljs vidare. RUT-avdraget är då 25% av totala priset. Du måste själv kontakta försäkningsverksamheten för att säkerställa att de tar emot möblerna.
Vi hanterar ditt personnummer med diskretion.
För tömning och bortforsling av möbler från ett dödsbo ges inte RUT-avdrag. Endast om du anlitar ett företag för transport av möblerna till en försäljningsverksamhet där möblerna säljs vidare kan du använda RUT-avdrag. RUT-avdraget för denna tjänst är inte 50% av arbetskostnaden vilket är det normala för RUT-tjänster utan istället 25% av totala kostnaden.
Om du skänker bort möbler till privatpersoner eller företag från boendet som själva betalar transportkostnaden kan du inte använda RUT-avdrag. RUT-avdrag för bortforsling kan endast ges för kostnaden som du betalar för att anlita ett företag som hjälper dig med bortforslingen och transporten av möblerna till en försäljningsverksamhet.
Om du säljer eller på något sätt får en monetär ersättning av ett företag som säljer möblerna åt dig, vanligtvis ett auktionshus, så kan du inte använda RUT-avdrag. Det är endast om du skänker bort möblerna som du kan använda RUT-avdrag för transport- och bortforslingskostnaden.
Ja, om du skänker möbler till en försäljningsverksamhet som till exempel Erikshjälpen, Stadsmissionen, Helping Hand med flera, kan du använda RUT-avdrag för transportkostnaden att anlita ett företag som hjälper dig med transporten av möblerna till försäljningsverksamheten.
Företaget, som oftast är en flyttfirma, som du anlitar för att forsla bort möblerna sköter ansökan av RUT-avdrag från Skatteverket. Företaget drar också av RUT-avdraget direkt på fakturan så du behöver inte ligga ute med pengar eller vänta på att få tillbaka pengar från Skatteverket.
Om du anlitar ett företag för hjälp med bortforsling av möbler som sedan transporterar möblerna till en försäljningsverksamhet där Skatteverket sedan inte betalat ut ersättningen för RUT-avdraget till företaget kan företaget kräva dig på beloppet som ej godkändes för RUT-avdrag.
Anledningen till att RUT-avdrag inte alltid godkänns kan bero på två olika saker:
- Arbetet eller transportuppdraget ger inte rätt till RUT-avdrag. Om det i efterhand framkommer att möbler som skulle skänkas till en försäljningsverksamhet istället såldes till ett auktionshus ges inte RUT-avdrag för denna tjänst. Detsamma gäller om möblerna också till exempel kastades på en återvinningsstation.
- Du uppfyller inte grundkraven eller så har du uppnått maximalt RUT-avdrag som du kan göra på ett år. För att du ska kunna använda RUT-avdrag måste du uppfylla grundkraven vilka är att du måste ha fyllt 18 år, ha svenskt personnummer och ha en redovisad inkomst under det innevarande året som RUT-avdraget söks. Du kan också använda maximalt 75 000 kr per år för RUT-avdrag så om du använt mer än denna ”pott” blir du återbetalningsskyldig till Skatteverket. RUT-avdraget som du kan använda beror också på hur mycket skatt du betalar in under ett år och om du inte har betalat in tillräckligt med skatt under ett år i förhållande till hur mycket RUT-avdrag du sedan använder så blir du också återbetalningsskyldig.
Du betalar
Avståndsuträkning
beräkning extra kostnad volym
volym möbler
till
beräkning extra kostnad trappor
från
till
totalt
Vilket datum vill du att möblerna hämtas?
Kontaktuppgifter
Behöver du hjälp med hämtning av möbler och vill veta pris direkt?
Vem kan hämta möbler?
Vi utför endast transport och hämtning av möblerna där vi sedan antingen kan transportera möblerna till återvinningen eller till en försäljningsverksamhet. För vidare transport av möblerna till en försäljningsverksamhet kan du använda RUT-avdrag om du skänker dina egna möbler. Försäljningsverksamheter som tar emot möbler är till exempel:
Tänk på att du själv måste kontakta den verksamhet som du vill att vi transporterar möblerna till för att säkerställa att de kan ta emot möblerna som vi hämtat från dig.
Vad baseras priskalkylatorn på?
Sex faktorer avgör prisbilden för hämtning av möbler och bohagstömning:
- Hur mycket möbler som ska hämtas. Storleken på bostaden och graden av möblering är avhängig med den totala volymen möbler som finns i bostaden.
- Tillhörande förråd och förvaringsutrymmen utöver boendet. Om möbler finns utöver de möbler som finns i bostaden är detta självklart också en faktor som påverkar tidsåtgången och därmed priset.
- Antal trappor som möblerna måste bäras. Förutsättningarna med avseende på trappor i kombination med hur mycket möbler som ska flyttas är avhängig med tidsåtgången att hämta möblerna och därmed också priset. Om möblerna måste bäras i trappor är förekomsten av hiss och storleken på denna också en faktor som avgör hur lång tid det tar för oss att hämta möblerna.
- Framkomlighet med lastbil. Hur nära en lastbil kan parkeras bostaden påverkar också priset till stor del.
- RUT-avdrag för bortforslingen av möblerna. Om RUT-avdrag kan användas påverkar detta också priset. RUT-avdrag för hämtning av möbler till en försäljningsverksamhet är 25% av totalkostnaden. Dessutom slipper du tippningsavgiften.
- Tippningsavgift. Vi får betala när vi kastar möblerna på återvinningsstationen där vi får betala per kilo. Vi tar endast betalt självkostnadspris för tippningsavgiften.
Hur fungerar RUT-avdrag för hämtning av möbler?
Om du anlitar ett företag som hjälper dig med transport av möbler till en försäljningsverksamhet där möblerna sedan säljs vidare kan du använda RUT-avdrag för hämtningen av möblerna om du väljer att skänka bort möblerna. RUT-avdraget för denna hämtningstjänst är 25% av totalkostnaden i motsats till det normala för andra RUT-tjänster där RUT-avdraget är 50% av arbetskostnaden.
När du anlitar ett företag för hämtning av möbler och vill använda RUT-avdrag så drar företaget av RUT-avdraget direkt på fakturan så att du inte behöver ligga ute med pengarna. Företaget sköter också ansökan av RUT-avdraget till Skatteverket. I efterhand kommer du att få ett brev från Skatteverket där det framgår att du använt dig av skattereduktion vilket betyder att en del av din årliga ”pott” har förbrukats med motsvarande RUT-avdrag.
Tänk på att hämtning av möbler från dödsbo ej ger rätt till RUT-avdrag eftersom endast levande personer kan använda RUT-avdrag. För att kunna använda RUT-avdrag måste du också uppfylla grundkraven där dessa är:
- Att du har en redovisad inkomst under det innevarande året som RUT-avdraget söks. CSN är inte inkomstgrundande men lön, sjuklön och pension är inkomstgrundande. Ju mer skatt du betalar desto mer RUT-avdrag kan du göra. Maximalt RUT-avdrag för godkända RUT-tjänster som du kan göra per år och person är 75 000 kr. För ROT-avdrag har du också en lika stor pott som du kan använda för godkända ROT-tjänster.
- Du måste ha ett svenskt personnummer.
- Du måste ha fyllt 18 år dvs du måste vara 18 år eller äldre.