Hämtning av möbler - Få pris direkt med vår kalkylator

Behöver du hämtning av möbler och vill veta pris direkt? Använd vår kalkylator. Vi jobbar huvudsakligen i Stockholm och Uppsala men kan hämta möbler inom hela Mälardalen.

Behöver du hjälp med hämtning av möbler och vill veta pris direkt?

Använd vår kalkylator och få pris direkt för att få möbler hämtade. Vi utför tömning av bohag och bortforsling av möbler där vi både kan forsla bort möblerna till tippen och transportera möblerna till en försäljningsverksamhet där möblerna kan säljas. För denna transportkostnad kan du också använda RUT-avdrag.
 
Om du tycker att priset verkar rimligt och om du vill boka hämtningen av möblerna går du bara vidare i formuläret och fyller sedan i resten av dina kontaktuppgifter så kommer vi att återkomma till dig för att boka in transport- och flyttjänsten. Vi jobbar huvudsakligen i Stockholm och Uppsala men vi kan genomföra möbelhämtningar och tömning av bohag inom hela Mälardalen. 

Vem kan hämta möbler?

Vi utför endast transport och hämtning av möblerna där vi sedan antingen kan transportera möblerna till återvinningen eller till en försäljningsverksamhet. För vidare transport av möblerna till en försäljningsverksamhet kan du använda RUT-avdrag om du skänker dina egna möbler. Försäljningsverksamheter som tar emot möbler är till exempel:

Tänk på att du själv måste kontakta den verksamhet som du vill att vi transporterar möblerna till för att säkerställa att de kan ta emot möblerna som vi hämtat från dig. 

Vad baseras priskalkylatorn på?

Sex faktorer avgör prisbilden för hämtning av möbler och bohagstömning:

  1. Hur mycket möbler som ska hämtas. Storleken på bostaden och graden av möblering är avhängig med den totala volymen möbler som finns i bostaden. 
  2. Tillhörande förråd och förvaringsutrymmen utöver boendet. Om möbler finns utöver de möbler som finns i bostaden är detta självklart också en faktor som påverkar tidsåtgången och därmed priset. 
  3. Antal trappor som möblerna måste bäras. Förutsättningarna med avseende på trappor i kombination med hur mycket möbler som ska flyttas är avhängig med tidsåtgången att hämta möblerna och därmed också priset. Om möblerna måste bäras i trappor är förekomsten av hiss och storleken på denna också en faktor som avgör hur lång tid det tar för oss att hämta möblerna. 
  4. Framkomlighet med lastbil. Hur nära en lastbil kan parkeras bostaden påverkar också priset till stor del.
  5. RUT-avdrag för bortforslingen av möblerna. Om RUT-avdrag kan användas påverkar detta också priset. RUT-avdrag för hämtning av möbler till en försäljningsverksamhet är 25% av totalkostnaden. Dessutom slipper du tippningsavgiften.
  6. Tippningsavgift. Vi får betala när vi kastar möblerna på återvinningsstationen där vi får betala per kilo. Vi tar endast betalt självkostnadspris för tippningsavgiften. 

Hur fungerar RUT-avdrag för hämtning av möbler?

Om du anlitar ett företag som hjälper dig med transport av möbler till en försäljningsverksamhet där möblerna sedan säljs vidare kan du använda RUT-avdrag för hämtningen av möblerna om du väljer att skänka bort möblerna. RUT-avdraget för denna hämtningstjänst är 25% av totalkostnaden i motsats till det normala för andra RUT-tjänster där RUT-avdraget är 50% av arbetskostnaden. 

När du anlitar ett företag för hämtning av möbler och vill använda RUT-avdrag så drar företaget av RUT-avdraget direkt på fakturan så att du inte behöver ligga ute med pengarna. Företaget sköter också ansökan av RUT-avdraget till Skatteverket. I efterhand kommer du att få ett brev från Skatteverket där det framgår att du använt dig av skattereduktion vilket betyder att en del av din årliga ”pott” har förbrukats med motsvarande RUT-avdrag.

Tänk på att hämtning av möbler från dödsbo ej ger rätt till RUT-avdrag eftersom endast levande personer kan använda RUT-avdrag. För att kunna använda RUT-avdrag måste du också uppfylla grundkraven där dessa är:

  • Att du har en redovisad inkomst under det innevarande året som RUT-avdraget söks. CSN är inte inkomstgrundande men lön, sjuklön och pension är inkomstgrundande. Ju mer skatt du betalar desto mer RUT-avdrag kan du göra. Maximalt RUT-avdrag för godkända RUT-tjänster som du kan göra per år och person är 75 000 kr. För ROT-avdrag har du också en lika stor pott som du kan använda för godkända ROT-tjänster. 
  • Du måste ha ett svenskt personnummer.
  • Du måste ha fyllt 18 år dvs du måste vara 18 år eller äldre.