Flyttfirma Bålsta - Vi flyttar bohag och möbler i Bålsta 

Svartbäckens Transport är en flyttfirma i Bålsta som hjälper dig med stora och små flyttar. Vi flyttar allt ifrån hela bohag till flytt av enstaka möbler. Vi flyttar också enstaka möbler och bohag inom hela Sverige. 

Söker du en flyttfirma i Bålsta?

Vi erbjuder olika flyttservicealternativ på Svartbäckens Transport, från att hjälpa till med hela bohagsflytten till att transportera endast enstaka möbler. Med över tio års erfarenhet inom området kan vi hantera allt från bohagsflyttar, enstaka möbeltransporter, pianoflytt till kassaskåpsflytt. Trots att vi är baserade som en flyttfirma i Uppsala, sträcker vi våra tjänster över hela Sverige, och varje vecka utför vi transporter åt både privatpersoner och företag mellan större städer som Göteborg, Malmö, Stockholm, och Bålsta med flera. Dessutom tillhandahåller vi magasinering, från enstaka möbler till hela bohag och erbjuder även bortforsling av olika föremål, inklusive enstaka möbler, pianon, kassaskåp eller tömning och bortforsling av lägenheter, hus och förråd. Om du behöver hjälp med tömning och bortforsling av dödsbo, har vi också en specialiserad tjänst för det ändamålet.

Kontakta oss om du är i behov av en pålitlig flyttfirma i Bålsta så ser vi till att din flytt går smidigt!

Din pålitliga flyttfirma Stockholm - Svartbäckens Transport

Få hjälp av oss med din bohagsflytt i Bålsta

Att genomföra en fullständig bohagsflytt kan vara en utmanande uppgift som kräver både tid och resurser. Hos Svartbäckens Transport erbjuder vi en omfattande flyttservice, från packning till genomförande av hela flytten till din nya bostad. Vi tar hand om lyftandet och transporten, vilket sparar dig både tid och energi. Med över tio års erfarenhet inom branschen har vårt team i Bålsta expertisen att hantera alla slags möbler och utmaningar, inklusive att bära möbler i trappor, hantera tunga föremål och till och med flytta pianon som ibland är en del av bohaget. Vi är övertygade om att alla som kan dra nytta av professionell flytthjälp bör överväga att anlita en pålitlig flyttfirma som vår. För din trygghet är vi naturligtvis försäkrade för eventuella oväntade händelser som kan uppstå under flytten.

Flytt av enstaka möbler i Bålsta eller inom Sverige

Om du behöver flytta en enstaka möbel, vare sig det är inom Bålsta eller längre sträckor i hela Sverige, är vi här för att hjälpa till. Vi erbjuder transport av enstaka möbler som soffor, sängar eller andra stora föremål. Inom Bålsta kan vi assistera dig inom tre arbetsdagar för att flytta din enstaka möbel. Utöver detta utför vi regelbundna transporter och flyttar över hela Sverige, där vi varje vecka hanterar bohagsflyttar och möbeltransporter mellan större städer som Göteborg, Malmö, Lund, Jönköping och Linköping. Vår långväga flyttservice baseras på samtransport och samflyttning, vilket innebär att du behöver vara flexibel när det gäller dag och tid för hämtning och leverans om du väljer att flytta enstaka möbler inom Sverige med oss. Detta tillvägagångssätt möjliggör att vi kan hålla priserna låga för möbeltransporter inom Sverige, men det innebär också att vi inte kan garantera specifika dagar eller tider. För större flyttar och hela bohagsflyttar finns möjlighet att boka specifika dagar för både hämtning och leverans.

Kontakta oss om du behöver hjälp med att flytta enstaka möbler, och du kommer snart att få en offert från oss.

Pianoflytt och flygeltransport i Bålsta 

Att flytta ett piano eller en flygel är en utmanande uppgift som kräver rätt utrustning och erfarenhet för att utföras säkert och effektivt. Hos Svartbäckens Transport har vi över ett decenniums erfarenhet av att hantera pianoflytt i Bålsta, vilket gör oss väl rustade med både expertis och utrustning för att genomföra detta krävande flyttuppdrag på ett professionellt sätt.

Kontakta oss gärna om du behöver hjälp med att flytta ett piano eller en flygel i Bålsta, och vi kommer att se till att din flytt sker smidigt och tryggt.

Flytt och magasinering av möbler i Bålsta

Vi tillhandahåller en magasineringstjänst i vårt eget lager för möbler under både korta och långa perioder. Vår förvaringsservice är mycket flexibel, vilket innebär att du kan lagra allt från enstaka möbler till hela bohag utan bindningstid. Du kan avsluta förvaringen när som helst, och vi ordnar transporten tillbaka till dig. Vid förvaring av möbler hos oss ingår både hämtning till och från vårt lager, vilket faktureras separat från förvaringsavgiften. För RUT-avdrag gäller det endast arbetskostnaden för flytthjälp till och från lagret, inte förvaringskostnaden. Vi ser alltid till att dina möbler är skyddade under hela flyttprocessen och förvaras säkert i ett varmförråd som är försäkrat mot stöld, skadegörelse, brand och vattenskador.

Kontakta oss om du behöver hjälp med flytt och förvaring av möbler i Bålsta.

Få hjälp med tömning och bortforsling av möbler i Bålsta

Om du behöver slänga möbler eller tömma och bortforsla en hel lägenhet kan vi hjälpa till. Vår flyttjänst innefattar bortforsling av både små och stora föremål. Vi kan assistera med hämta och forsla bort möbler som soffor, sängar eller andra större objekt som behöver transporteras till en avfallsstation. Dessutom kan vi bistå med tömning och bortforsling av hela bostäder såsom lägenheter, hus eller förråd. Vårt pris anpassas efter omfattningen av arbetet, avståndet till hämtplatsen och eventuella hinder som trappor. Vi erbjuder även bortforsling av pianon, tack vare vår expertis inom pianoflytt.

Kontakta oss för en offert om du behöver hjälp med tömning och bortforsling.

Få hjälp att flytta i Bålsta eller inom hela Sverige med oss

Vi flyttar bohag och möbler i Bålsta men vi gör också längre transporter inom hela Sverige. Varje vecka fraktar vi möbler och bohag mellan större orter i Sverige som Malmö, Göteborg, Stockholm och Uppsala. 

I tabellen nedan kan du olika ungefärliga förväntade priser för hämtning och lämning inom Sverige. 

Ungefärliga upphämtnings- och leveranstider för flytt av möbler mellan större städer inom Sverige

Flytt från Flytt till tid till upphämtning Tid till leverans efter hämtning
Stockholm Göteborg 1-3 dagar 1-7 dagar
Göteborg Stockholm 1-7 dagar 1-3 dagar
Stockholm Malmö 1-3 dagar 1-7 dagar
Malmö Stockholm 1-7 dagar 1-3 dagar
Stockholm Jönköping 1-3 dagar 1-7 dagar
Jönköping Stockholm 1-7 dagar 1-3 dagar
Stockholm Umeå 1-3 dagar 1-21 dagar
Umeå Stockholm 1-21 dagar 1-3 dagar

RUT-avdrag för att anlita en flyttfirma?

Du kan använda RUT-avdrag när du flyttar ditt bohag så länge du har ett svenskt personnummer och arbetar och betalar skatt under det innevarande året det vill säga samma år som flytten utförs så måste du också ha en redovisad inkomst i Sverige. Du behöver inte adressändra för att RUT-avdrag ska medges och RUT-avdrag gäller oavsett om du flyttar från eller till en bostadsrätt, hyresrätt, radhus eller hus. RUT-avdrag kan också användas för både en hel bohagsflytt, del av en bohagsflytt och för flytt av enstaka möbel. Du kan också använda RUT-avdrag om du flyttar möbler mellan ditt fritidsboende och ditt permanenta boende och till och med om du vill flytta möbler inom ditt hem.

RUT-avdrag för flyttjänster uppgår till 50% av arbetskostnaden vilket betyder att nästan hälften av kostnaden dras av. Vi sköter allt administrativt med skatteverket och vi gör avdraget direkt så att du inte behöver ligga ute med pengarna.


Läs mer om RUT-avdrag.

Vi är försäkrade med transportansvarsförsäkring

Vi har lång erfarenhet och vi gör vårt yttersta för att utföra alla transporter så säkert som möjligt men en olycka kan ändå alltid ske. Om olyckan mot förmodan skulle hända är alla våra transporter försäkrade hos If Skadeförsäkringar med transportansvarsförsäkring.
Läs mer om försäkring angående flytthjälp.

Vi följer Bohag 2000, Bohag 2010, Bohag 2015, Bohag 2018

Bohag 2000 är en överenskommelse om villkor för flytt av bohag i Sverige. Överenskommelsen undertecknades ursprungligen av olika parter inom flyttbranschen, inklusive arbetsgivarorganisationer, fackförbund och konsumentorganisationer, år 1998 och trädde i kraft den 1 maj 2000. Bohag 2010, Bohag 2015, Bohag 2018 är uppdateringar av Bohag 2000 där de huvudsakliga förändringarna är:
  • stärka kundens rättigheter vid en flytt genom att öka transparensen kring prissättningen och att förenkla villkoren i avtalen mellan flyttföretag och kunder.
  • krav på att flyttföretagen ska ha en reklamationshantering och att de ska ha en försäkring som täcker eventuella skador
  • krav på att flyttföretagen ska ge tydlig information om vilka avgifter som kan tillkomma vid en flytt och på vilket sätt dessa avgifter beräknas
Läs mer om Bohag 2000, Bohag 2010, Bohag 2015, Bohag 2018 om vilka skyldigheter och rättigheter du som konsument har om du väljer att anlita oss som flyttfirma för att utföra din bohagsflytt.

Frågor angående flytt och för att anlita en flyttfirma: vi svara på några av de vanligaste frågorna

Priset för att låta en flyttfirma utföra din flytt kan variera mycket beroende på storleken av din flytt. Nedan ger vi några prisexempel på hur mycket en flytt kostar.

  • Att flytta en lägenhet inom Bålsta som har ett rum och kök på 35 kvadratmeter med tillhörande förråd på 4 kvadratmeter där totala möblemanget är cirka 12 kubikmeter där det är en trappa utan hiss på upphämtningsadressen och att det är en stor hiss där de alla möbler får plats på avlämningsadressen kostar 5765 kr inklusive moms vilket blir 3175 kr efter RUT-avdrag.
  • Att flytta en lägenhet inom Bålsta som har tre rum och kök på 75 kvadratmeter med tillhörande förråd på 5 kvadratmeter där totala möblemanget är cirka 18 kubikmeter där det är två trappor utan hiss på upphämtningsadressen och att det är avlastning till markplan på avlämningsadressen kostar 8425 kr inklusive moms vilket blir 4635 kr efter RUT-avdrag.
  • Att flytta en villa inom Bålsta som är 150 kvadratmeter med ett tillhörande förråd på 15 kvadratmeter där totala möblemanget är 35 kubikmeter kostar 13 500 kr inklusive moms vilket blir 7320 kr efter RUT-avdrag.

Ja, du kan använda RUT-avdrag när du anlitar en flyttfirma för flytthjälp. Flytthjälpen kan vara för allt ifrån flytt av en enstaka möbel till att flytthjälpen inkluderar en hel bohagsflytt. RUT-avdraget är 50% på arbetskostnaden vilket gör att nästan nästan hälften av den totala kostnaden dras av. Vi listar några av de vanligaste exemplen då du kan använda RUT-avdrag för att anlita en flyttfirma.

Att anlita en flyttfirma för flytthjälp av dina egna möbler räknas som en hushållsnära tjänst och är en tjänst som av Skatteverket räknas som rengöring, underhåll och tvätt, RUT.

Vi listar några av de tjänster som ges RUT-avdrag för:

  • Om du byter bostad. RUT-avdrag medges för flytt från och till alla typer av boendeformer det vill säga hyresrätt, bostadsrätt, radhus eller småhus.
  • Om du flyttar dina egna möbler mellan dina boenden som till exempel att flytta enstaka möbler mellan ditt permanenta boende och ditt fritidsboende. 
  • Om du vill flytta möbler inom ditt boende. 
  • Om du vill flytta möbler till eller från ett förråd för magasinering. Du behöver inte magasinera hela ditt bohag för att RUT-avdrag ska medges. RUT-avdrag kan användas även om du bara vill flytta en enstaka möbel till eller från ett förråd. 
  1. Först och främst måste själva tjänsten vara en tjänst som räknas som en hushållsnära tjänst. Flytthjälp för flytt av dina egna möbler räknas som en hushållsnära tjänst och för denna flyttjänst kan du alltså använda RUT-avdrag. Observera att om du anlitar en flyttfirma för bortforsling av möbler kan du inte använda RUT-avdrag. Du kan heller inte få RUT-avdrag om du anlitar en flyttfirma för flytthjälp av möbler som du hämtar eller köper från en privatperson eller företag. RUT-avdrag ges endast när du flyttar dina egna möbler som tillhör ditt bohag. Möblerna behöver inte stå i ditt bohag utan de kan till exempel stå i ett förråd men det måste vara dina egna möbler om RUT-avdrag ska kunna ges när du anlitar en flyttfirma för flytthjälp. 
  2. Du måste uppfylla grundkraven vilka är följande:
    1. Ha ett svenskt personnummer
    2. Ha fyllt 18 år
    3. Ha en redovisad inkomst under det innevarande året som RUT-avdraget söks det vill säga under samma år som du använder RUT-avdrag så måste du också ha en redovisad inkomst. CSN är inte inkomstgrundande.
    4. Du som köpare av flyttjänsten måste ha nyttjanderätt av bostaden och att bostaden helt eller väsentlig del måste användas för boende. 

Vi sköter allt administrativt med Skatteverket. Den enda uppgiften som vi behöver av dig för att vi ska kunna ansöka om RUT-avdrag är ditt personnummer. Alla uppgifter om RUT-avdraget kommer automatiskt att finnas i din deklaration. Efter att flyttjänster är utförd och att du betalt för tjänsten kommer du att få ett brev från Skatteverket där det står att du använt dig av skattereduktion. Det är Skatteverkets sätt att säga att du använt en del av din årliga pott som du kan använda för RUT- och ROT-avdrag.

RUT-avdraget är 50% av arbetskostnaden. Observera att hela kostnaden utgörs av arbetskostnad och materialkostnad där materialkostnaden inte ges RUT-avdrag för. Materialkostnaden utgörs av kostnad för drivmedel och kostnad för lastbil. Eftersom merparten av kostnaden för en flyttjänst utgörs av arbetskostnad görs RUT-avdraget på mellan 40-45% av totala kostnaden.

Varje person som uppfyller grundkraven för RUT-avdrag kan maximalt använda 75 000 kr för RUT- och ROT-avdrag per år. ”Potten” som du kan använda för RUT-avdrag och ROT-avdrag räknas ihop där du maximalt kan använda 50 000 kr per år för ROT-avdrag. 

Ja, det RUT-avdrag dom du maximalt får göra per år baseras på den totala skatt som du betalar in årligen till Skatteverket. En generell regel är att om du tjänar mellan 26 000 kr och 28 000 kr per månad kan du använda maximalt ROT- och RUT-avdrag. ROT- och RUT-avdraget kan aldrig överstiga den totala skatt som du betalar in eftersom ROT- och RUT-avdraget är en skattereduktion och inget bidrag eller subvention. Anledningen till att den inkomst som du måste ha för att kunna använda maximalt RUT- och ROT-avdrag varierar beror på att skatten är olika hög beroende på i vilken kommun du bor i.