Flyttanmälan och ändring av folkbokföringsadress

Flyttanmälan och byte av folkbokföringsadress

När du byter adress och flyttar ditt hem så måste du också göra en flyttanmälan så att alla myndigheter får information om att du bytt folkbokföringsadress. Vi har samlat all viktig information i denna artikel om hur du går till väga för att göra en flyttanmälan och byter folkbokföringsadress.

Till vilken myndighet ska jag göra flyttanmälan?

Den enda myndighet som du måste göra en flyttanmälan till är Skatteverket. Du ansvarar själv för att flyttanmälan görs och det är helt gratis. Du måste göra flyttanmälan så snart som möjligt men senast en vecka efter att du flyttat ska en flyttanmälan ha gjorts. Du kan också göra en flyttanmälan innan du flyttar och ange dagen då du flyttar i din flyttanmälan. Om du dröjer med flyttanmälan över ett år efter att du flyttat eller att du inte bor på den adress som du gjort en flyttanmälan till så anses det som folkbokföringsbrott. Se därför till att göra flyttanmälan så snart som möjligt! En flyttanmälan innebär att du blir folkbokförd på den adress som du gjort flyttanmälan till. När du gjort en flyttanmälan till Skatteverket får sen också alla andra myndigheter information om att du bytt folkbokföringsadress.

Skatteverkets hemsida hittar du den blankett som du behöver för att göra en flyttanmälan.

Få flytthjälp av oss

Vi är en flyttfirma i Stockholm och Uppsala som flyttar allt från bohag till enstaka möbler. Vi är också specialister på pianoflytt.

Ta hjälp av oss om du behöver hjälp att flytta i Stockholm, flytta i Uppsala eller om du behöver hjälp att frakta enstaka möbler eller bohag inom Sverige.

Kontakta oss om du är du i behov av att anlita en flyttfirma för pianoflytt.

Använd dig av eftersändning från Svensk Adressändring

När du flyttar är det viktigt att posten som går till dig kommer till din nya adress. Om du gör en flyttanmälan på Skatteverket kommer den post som skickas till din adress att returneras till avsändaren men om du använder tjänsten eftersändning från Svensk Adressändring kommer den post som skickas till din gamla adress att gå till din nya adress automatiskt. Eftersändning är inget krav när du flyttar och det är dessutom en betald tjänst. 

Gå till Svensk Adressändring för att beställa eftersändning.

Uppdateras min adress automatiskt när jag gör en flyttanmälan?

När du lämnar in en flyttanmälan, uppdateras din folkbokföringsadress och den nya adressen registreras automatiskt hos centrala myndigheter och andra organisationer. Exempel på sådana organisationer inkluderar försäkringskassan, migrationsverket, transportstyrelsen och pensionsmyndigheten. Om du vill ha en fullständig lista över de organisationer och företag som får tillgång till folkbokföringsuppgifterna, kan du hitta den här:

Gå till folkbokföringsdatabasen på Skatteverket.

Gör flyttanmälan men meddela ändå att du flyttat

Även om du gjort en flyttanmälan kan det vara klokt att meddela alla som skickar post till dig att du flyttat. Om du inte använder tjänsten eftersändning från Svensk Adressändring kommer post som skickas till din gamla adress att returneras till avsändaren. Vi har gjort en lista till personer, företag och organisationer som du behöver meddela att du flyttat:

  • Vänner och släkt
  • Ditt elbolag, försäkringsbolag och bank
  • Din bredbands- och telefonoperatör
  • Föreningar och organisationer
  • Arbetsgivare och studieplats
  • Husbolaget, fastighetsskötare och fastighetsförvaltare

Behöver jag göra en flyttanmälan om jag flyttar tillfälligt?

Om du bor kortare tid än ett år på en annan adress behöver du inte göra en flyttanmälan men om du kommer att bo längre än ett år på en annan adress än den adress som du är folkbokförd på så måste du göra en flyttanmälan. 

Sammanfattning angående flyttanmälan

Om det är någonting som du bör ta med dig från denna artikel så är det att du måste göra en flyttanmälan till Skatteverket när du byter bostad. Gör en flyttanmälan på Skatteverket innan eller senast en vecka efter att du flyttat.