Checklista vid flytt - Följ vår guide

När du flyttar finns det en hel del viktiga saker att tänka på och det är väldigt lätt att du glömmer någonting. Vi har gjort en guide med en checklista inför din flytt för att underlätta flyttprocessen. 

Checklista vid flytt

Vi delar upp checklistan vid flytten i tre delar

När du flyttar kan checklistan vid flytt delas in i tre dela där de tre delarna är en checklsita inför flytten, en lista under flytten och slutligen en checklista med avtal och kontrakt som måste sägas upp och tecknas nya. 

Behöver du flytthjälp eför bohag, enstaka möbler eller piano?

Vi är en flyttfirma med en mängd olika flyttjänster. Vi flyttar bohag i Stockholm och Uppsala, vi flyttar enstaka möbler och bohag inom hela Sverige och vi är också specialister på piano- och flygelflytt.

Kontakta oss för att få offert för att flytta ditt hem i Stockholm eller Uppsala.

Vi gör också längre flyttar inom hela Sverige där vi varje vecka fraktar både enstaka möbler och bohag inom.

Kontakta oss om du behöver hjälp att flytta ett piano i Stockholm eller om du behöver boka pianoflytt i Uppsala.

Att tänka på inför flytten

  1. Bestäm om du ska boka en flyttfirma eller om du kan ta hjälp av vänner, bekanta och familj. Att flytta är ett tungt jobb så överväg att ta hjälp av en flyttfirma för att bespara dig på tid och energi.
  2. Boka flyttstäd när du flyttat ut eller fundera på om du gör detta själv. Att göra en flyttstäd behöver inte vara dyrt och för denna hushållsnära tjänst ges också RUT-avdrag.
  3. Packa bohaget i god tid. Börja att packa det du definitivt vet att du inte kommer att behöva ha tillgång till den närmaste tiden. Fundera över om du också behöver ha packhjälp inför flytten eller om du vill göra packningen själv. Om du bor i Uppsala eller Stockholm kan du låna flyttkartonger gratis av oss. 
  4. För att snabbare komma till rätta i ditt nya boende är det viktigt att du märker upp alla kartonger så att vet vad som är i dem och till vilket rum de sedan hör till. Detta underlättar både för dig själv och för en eventuell flyttfirma som du anlitar.
  5. När man flyttar är det ett ypperligt tillfälle att göra sig av med möbler och saker som du inte använder och ligger och samlar damm. Sälj, skänk eller släng de saker du inte vill få med dig i flytten till ditt nya boende. En flyttfirma kan också forsla bort möbler och saker men det kostar såklart extra. Viktigt att veta är att RUT-avdrag inte ges till bortforsling av möbler.
  6. Gör flyttanmälan. På Skatteverket hittar du den blankett du behöver för att göra en flyttanmälan. Gör detta helst innan flytten men senast en vecka efter att du bytt folkbokföringsadress ska flyttanmälan ha gjorts. Fundera också över om du behöver ha eftersändning av din post för att säkerställa att post inte kommer fram till dig. Eftersändning gör du på Svensk Adressändring.

Direkt i anslutning till och under flytten

  1. Under flytten kommer du att vara utan saker som du använder dagligen. Se till att packa ner saker som du behöver dagligen i en separat ryggsäck eller väska. Det du behöver är:
    1. Necessär
    2. Sängkläder
    3. Handduk
    4. Lampa (oftast finns det inga lampor på det nya boendet)
    5. Toalettpapper
    6. Tvål
    7. Mobiltelefonladdare
    8. Bärbar dator om du äger en sådan (detta gör att du kan svara på akuta jobbmail och privata mail)
  2. Packa ner mat så att du själv och de som hjälper dig klarar sig under flytten.
  3. Gör i ordning en väska med verktyg som kan komma till användning vid det nya boendet för att till exempel montera ihop möbler, sätta upp lampor med mera så att du snabbare kommer igång i det nya boendet. De verktyg du behöver är:
    1. Hammare
    2. Skruvmejslar, helst med munstycke för bitsar så att du kan skruva alla sorters skruvar
    3. Tumstock
    4. Vattenpass
    5. Skruvdragare (en skruvdragare kan i de flesta fall också användas som borrmaskin).
    6. Blandade skruvar och spikar för att kunna sätta upp tavlor.

Checklista för avtal och kontrakt som du behöver säga upp och teckna nya

  1. Granska din hemförsäkring och säkerställ en ny för din nya bostad för att säkerställa korrekt försäkringspremie. Kontrollera villkoren för flytt, inklusive eventuella skador eller förluster.
  2. Se till att ditt elavtal överförs till din nya adress och att det är giltigt från och med din flyttdatum.
  3. Se över dina avtal för el, gas, fjärrvärme, vatten och avlopp samt sophämtning. Beroende på om du bor i lägenhet eller hus, se till att avläsa mätarna både på din gamla och nya bostad.
  4. Granska dina abonnemang för TV, bredband och streamingtjänster. Var ute i god tid för att säkerställa att allt är anslutet när du flyttar in.
  5. Förbättra brandsäkerheten i din nya bostad genom att installera brandvarnare, brandsläckare och brandfiltar. Följ rekommendationerna för din specifika bostad. Om så önskas, skaffa även ett hemlarm.
  6. Undersök möjlighet att få parkeringsplats vid det nya boendet. Säg upp avtal för parkering på ditt gamla boende om du har en parkeringsplats och om detta måste göras separat eller om detta görs automatiskt när du säger upp din gamla bostad. 
  7. Ett skriftligt kontrakt för din bostad är nödvändigt. Alla boende bör inkluderas i kontraktet och dessa personer ansvarar för betalningen.
  8. Utför en inspektion av din nya bostad innan inflyttning och notera eventuella skador tillsammans med hyresvärden. Detta minskar risken för att du blir ansvarig för skador som andra orsakat. Vid försäljning eller köp av en lägenhet eller ett hus är en besiktning också viktig.
  9. Om du hyr din bostad i andra hand, se till att ett kontrakt upprättas och att uthyrningen godkänns av hyresvärden. Skapa en inventarieförteckning och ta bilder på möbler och tillhörigheter om bostaden är möblerad.
  10. Om du har barn är det klokt att i god tid undersöka platsmöjligheter på förskola och skola i det nya området och säga upp nuvarande platser.