Bortforsling av möbler, få pris direkt med vår kalkylator

Ska du tömma ett bohag och behöver hjälp med bortforsling av möbler? Få pris direkt genom att använda vår kalkylator!

Behöver du hjälp med bortforsling av möbler och vill då reda på pris direkt?

Använd vår kalkylator och få pris direkt för att forsla bort möbler från en bostad. Om du tycker att priset verkar rimligt och om du vill boka bortforslingen av möblerna kan du bara gå vidare i formuläret och fylla i resten av dina kontaktuppgifter så kommer vi att återkomma till dig för att boka in transportuppdraget. Vi jobbar huvudsakligen i Stockholm och Uppsala men vi genomför tömning och bortforsling av bohag inom hela Mälardalen. Om du har värdeföremål i ett bohag eller dödsbo som du vill få värderat kan du kontakta oss så kan vi förmedla en oberoende värderingsman. Läs också denna artikel om värdering av dödsbo.

Vad baseras priskalkylatorn på?

Sex faktorer avgör prisbilden för bortforsling av möbler och tömningen av bohag:

  1. Hur mycket möbler som ska hämtas för bortforsling. Storleken på bostaden och graden av möblering är avhängig med den totala volymen möbler som finns i bostaden. 
  2. Tillhörande förråd och förvaringsutrymmen utöver boendet. Om möbler finns utöver de möbler som finns i bostaden är detta självklart också en faktor som påverkar tidsåtgången och därmed priset. 
  3. Antal trappor som möblerna måste bäras. Förutsättningarna med avseende på trappor i kombination med hur mycket möbler som ska flyttas är avhängig med tidsåtgången att hämta möblerna och därmed också priset. Om möblerna måste bäras i trappor är förekomsten av hiss och storleken på denna också en faktor som avgör hur lång tid det tar för oss tömma boendet på möbler. 
  4. Framkomlighet med lastbil. Hur nära en lastbil kan parkeras bostaden påverkar också priset till stor del.
  5. RUT-avdrag för bortforslingen av möblerna. Om RUT-avdrag kan användas påverkar detta också priset. RUT-avdrag för bortforsling av möbler till en försäljningsverksamhet är 25% av totalkostnaden. Dessutom slipper du tippningsavgiften.
  6. Tippningsavgift. Vi får betala när vi kastar möblerna på återvinningsstationen där vi får betala per kilo. Vi tar endast betalt självkostnadspris för tippningsavgiften. 

Hur fungerar RUT-avdrag för bortforsling av möbler?

Om du anlitar ett företag som hjälper dig med bortforsling av möbler som sedan transporterar möblerna till en försäljningsverksamhet där möblerna sedan säljs vidare kan du använda RUT-avdrag för transportkostnaden. RUT-avdraget för denna bortforslingstjänst är 25% av totalkostnaden i motsats till det normala för andra RUT-tjänster där RUT-avdraget är 50% av arbetskostnaden. 

När du anlitar ett företag för bortforsling av möbler och vill använda RUT-avdrag så drar företaget av RUT-avdraget direkt på fakturan så att du inte behöver ligga ute med pengarna. Företaget sköter också ansökan av RUT-avdraget till Skatteverket. I efterhand kommer du att få ett brev från Skatteverket där det framgår att du använt dig av skattereduktion vilket betyder att en del av din årliga ”pott” har förbrukats med motsvarande RUT-avdrag.

Tänk på att bortforsling av möbler från dödsbo ej ger rätt till RUT-avdrag eftersom endast levande personer har rätt att använda RUT-avdrag. För att kunna använda RUT-avdrag måste du också uppfylla grundkraven där dessa är:

  • Att du har en redovisad inkomst under det innevarande året som RUT-avdraget söks. CSN är inte inkomstgrundande men lön, sjuklön och pension är inkomstgrundande. Ju mer skatt du betalar desto mer RUT-avdrag kan du göra. Maximalt RUT-avdrag för godkända RUT-tjänster som du kan göra per år och person är 75 000 kr. För ROT-avdrag har du också en lika stor pott som du kan använda för godkända ROT-tjänster. 
  • Du måste ha ett svenskt personnummer.
  • Du måste ha fyllt 18 år dvs du måste vara 18 år eller äldre.