Tömma dödsbo Enköping - Få hjälp med tömningen av bohaget
Vi hjälper dig att tömma dödsbo i Enköping. Vi tömmer och bortforslar lägenheter, hus, förråd eller annat typ av bohag.
- Få hjälp med tömning av dödsbo inom en vecka i Enköping
- Tömning av dödsbo inom hela Mälardalen
- Transportansvarsförsäkring
Detta formulär lämpar sig för tömning och bortforsling av helt bohag. Klicka här om du istället behöver bortforsling av möbler.
Storlek på boendet som ska tömmas och bortforslas och trappor
Upphämtningsadress
Vi svarar på några av de vanligaste frågorna angående våra bortforslingstjänster
Nej, ingenting behöver vara sorterat för att vi ska kunna tömma ett bohag. Om du packat allting i säckar och kartonger i förväg går det dock snabbare för oss att tömma boendet och vi kan ge dig ett lägre pris. Att packa ett boende som ska tömmas för bortforsling går självklart mycket snabbare än om bohaget ska packas för flytt så det ökade priset som gör för att packa lösa föremål i kartonger och säckar är betydligt lägre än om packningen ska göras för att klara av en transport.
Vi kan hämta allting i bohaget för bortforsling förutom två typer av föremål – farligt avfall och matavfall. Farligt avfall kan till exempel vara:
- Bekämpningsmedel
- Bilbatterier
- Bränslen och oljor
- Fotokemikalier
- Färg och limrester
- Klorin
- Lysrör, glödlampor och lågenergilampor
- Lösningsmedel, lacknafta, thinner, terpentin, fotogen och aceton
- Nagellack
- Oljeavfall, spillolja från motorer och oljefilter
- Sprayflaskor som innehåller färg eller kemikalier
- Syror och alkalier, saltsyra och kaustiksoda
- Termometrar med kvicksilver
- Tändvätska
- Uppladdningsbara batterier
- Vissa avfettnings- och rengöringsmedel
Tömning och bortforsling av en två- eller trerumslägenhet i Stockholm eller Uppsala kostar mellan 5 000 och 10 000 beroende på storlek av boendet, antal trappor, tillgänglighet och avstånd.
Vi ger några prisexempel för kostnaden för tömning och bortforsling:
- En normalt möblerad trerumslägenhet och kök på 75 kvadratmeter 1 våning upp utan hiss belägen ca 7 kilometer från Stockholms stadskärna kostar 11 385 kr inklusive moms för tömning och bortforsling.
- En glest möblerad enrumslägenhet och kök med stor hiss belägen 15 kilometer från Stockholms stadskärna kostar 5620 kr att tömma och bortforsla.
- En normalt möblerad enplansvilla på 135 kvadratmeter med tillhörande garage med förråd på 15 kvadratmeter tätt möblerat belägen 10 kilometer från Uppsalas stadskärna kostar 14 455 kr för tömning och bortforsling.
Priset för att tömma en lägenhet beror på storleken av lägenheten, antal trappor att bära, möblering, tillgänglighet och avstånd. En två- eller trerumslägenhet belägen i Stockholm eller Uppsala kostar mellan 5 000 och 12 000 kr för tömning och bortforsling.
Datum och tid
Vi svarar på några av de vanligast frågorna angående dag- och tidsbokningar för tömning och bortforsling
Som regel kan du inte använda RUT-avdrag för tömning och bortforsling av dödsbon. Inte ens om möblerna skänks bort till en försäljningsverksamhet som kan återanvända möblerna kan du använda RUT-avdrag eftersom möblerna kommer från ett dödsbo.
Du kan endast använda RUT-avdrag för de möbler som skänks bort till en försäljningsverksamhet. RUT-avdraget uppgår då till 25% av totala bortforslingskostnaden. Du måste också uppfylla grundkraven för att kunna använda RUT-avdrag det vill säga att du har fyllt 18 år, har svenskt personnummer och har en redovisad inkomst under samma år som du använder RUT-avdraget.
RUT-avdrag
Vi svarar på några vanliga frågor angående tömning och bortforsling och RUT-avdrag
Om du anlitar en flyttfirma som fraktar möblerna till en försäljningsverksamhet som tar emot möblerna för vidare försäljning kan du använda RUT-avdrag. Det är dock bara 25% av totala kostnaden för transporten som är avdragbart för RUT detta fall.
Om du skänker bort möblerna till en annan privatperson så medges ej RUT-avdrag. Möblerna måste transporteras till en försäljningsverksamhet för att RUT-avdrag ska medges.
Kontaktuppgifter
Tömning av dödsbo i Enköping - Vi hjälper dig med värdering, bortforsling av möbler och städning
Att hantera utrensningen av ett avliden familjemedlems eller närståendes hem kan vara en känslosam och utmanande process. Vi strävar efter att utföra denna uppgift med den största hänsyn och respekt. Vårt team besitter omfattande erfarenhet inom avveckling av dödsbon och vi är dedikerade till att erbjuda professionell assistans vid hanteringen av samtliga möbler och tillhörigheter. Processen för utrensning av ett dödsbo involverar flera steg, inklusive upprättande av bouppteckning, värdering av tillgångar och föremål, avlägsnande och transport, samt avslutande flyttstädning. Nedan finner du en genomgång av varje steg.
Steg 1, Bouppteckning av dödsboet
I den första fasen av hanteringen av ett dödsbo, utförs en bouppteckning, vilken är ett avgörande dokument som fungerar som officiell identifikation för dödsboet och fastställer den auktoriserade representanten för det. En giltig bouppteckning krävs ofta för att bankinstitut ska tillåta uttag från den avlidnes konto eller gemensamma konton. Bouppteckningen kan sammanställas privat eller med hjälp av en begravningsbyrå eller juridisk expert.
Steg 2, Värdering av föremål och möbler vid tömning av dödsbo
Bedömningen av värdet på möbler och andra värdefulla föremål i ett dödsbo kräver ofta närvaro av en kvalificerad värderingsexpert som kan inspektera och fastställa värdena på plats. Vi tillhandahåller denna service och har etablerade kontakter med experter och antikhandlare som kan göra en exakt värdering av samtliga föremål och möbler.
I nästa steg genomförs en värdering av föremålen av en erfaren värderingsperson. Vi samarbetar med experter och antikhandlare som kan utföra denna bedömning för alla föremål i dödsboet. Det finns olika tillvägagångssätt för denna process. Ett alternativ är att erhålla ett samlingsbud på hela dödsboet, där värderingsföretaget lämnar ett erbjudande för att köpa hela dödsboet inklusive alla värdefulla föremål och ansvarar för avlägsnande och tömning av möbler och föremål utan ekonomiskt värde. Värderingsföretaget tar även hand om städningen för att lämna lägenheten eller huset i gott skick för nästa ägare eller hyresgäst.
Ett annat alternativ är att anlita en värderingsperson som endast värderar och ger bud på föremålen i dödsboet. Då ansvarar du själv för att tömma möbler och föremål samt städningen. En tredje möjlighet är att du själv värderar föremålen och tar ansvar för tömningen av dödsboets möbler. Ibland kan det vara svårt att korrekt bedöma föremålens värde, och det finns risk att värdefulla föremål förbises. Vi rekommenderar att du anlitar en värderingsperson för att säkerställa att inget värdefullt missas.
När du anlitar oss för tömning av dödsbo involverar vi alltid en oberoende tredje part för att bedöma föremålens värde. Vi på Svartbäckens Transport är flexibla och kan assistera dig med allt från att ta in en oberoende värderingsperson till att enbart utföra tömningen och avlägsnandet av möbler. Vi fokuserar på avlägsnande och tömning av dödsboet och deltar inte i värderingsprocessen eftersom vi inte besitter den nödvändiga kompetensen för en professionell värdering. Värderingsprocessen hanteras helt av en oberoende tredje part.
Steg 3, Bortforsling av möbler och tömning av dödsboet
När alla värdefulla föremål har identifierats och värderats, tar vi oss an det återstående krävande arbetet – att ta bort och transportera alla möbler som behöver köras till återvinningscentralen. Med vår omfattande erfarenhet av att tömma olika typer av bostäder och förvaringsutrymmen kan vi snabbt och effektivt assistera med att avyttra alla möbler. Vi tillämpar alltid fast prissättning för avyttring av hela innehållet.
Efter att alla värdefulla föremål har värderats och separerats från innehållet följer det nästa steget – avyttring och tömning. Vissa möbler kan doneras och transporteras till en återvinningscentral för eventuell försäljning. Dessa möbler har vanligtvis lågt eller inget ekonomiskt värde men kan ändå säljas, exempelvis på en second-hand-butik. Vi väljer ut vilka möbler som kan doneras till återvinningscentralen och vilka som ska skickas för återvinning.
RUT-avdrag kan tillämpas för möbler som återvinningscentralerna erbjuder att ta emot utan kostnad. För bortforsling av möbler tillämpas normalt inte RUT-avdrag, men om möblerna transporteras till en återvinningscentral för eventuell försäljning kan RUT-avdrag användas. Detta RUT-avdrag motsvarar 25% av den totala transportkostnaden, inte 50% av arbetskostnaden som är vanligt för andra RUT-tjänster.
Steg 4, Flyttstädning av hemmet
Procedurens avslutning innebär rengöring av dödsboet. Vi tillhandahåller en omfattande service där flyttstädning naturligtvis ingår för att försäkra oss om att hela bostaden lämnas tom, noggrant rengjord och väldoftande. Om det behövs erbjuder vi även en städgaranti.
Få hjälp att tömma dödsbo och bohag inom hela Mälardalen
Vi på Svartbäckens Transport erbjuder bortforsling och tömning av dödsbo i hela Stockholmsregionen samt i flera andra orter runt om i Mälardalen. Vi kan underlätta processen genom att tömma ett bohag på möbler inom en veckas tid i Stockholm, Uppsala, Västerås, Enköping, Södertälje och Norrtälje. För bohag i Eskilstuna och Strängnäs kan vi utföra detta inom 10 dagar. Vår flexibilitet sträcker sig från stora bohagstömningar till att även hjälpa till med bortforsling av enstaka möbler. Vid bortforsling av enstaka möbler kan det vara nödvändigt att vara flexibel med tidpunkter, då vi kan behöva samtransportera dem med andra försändelser för att säkerställa lönsamhet och effektivitet. Vi utgår från Uppsala, så orter som ligger nära Uppsala, som till exempel Enköping, kan vi ofta hjälpa ännu snabbare än inom en vecka med bortforsling och tömning av dödsbo.
RUT-avdrag för tömning av dödsbo?
Läs mer om RUT-avdrag.
Försäljningsverksamheter som kan tänkas ta emot begagnade möbler är:
Secondhand.se
Erikshjälpen
Myrorna
ReFurn
Vi är försäkrade med transportansvarsförsäkring
Läs mer om vår försäkring och villkor.